خبرگزاری انصار المهدی

پایگاه بازار خبری تحلیلی تصویری

خبرگزاری انصار المهدی

پایگاه بازار خبری تحلیلی تصویری

همایش سکولاریزم در زیست هویت اسلامی

به گزارش خبرگزاری انصارالمهدی به نقل از خبرگزاری دلدار نیوز همایش سکولاریزم در وضعیت فرامدرن پیرامون مفاله حجت الاسلام حبیب الله بابایی در تاریخ پنج شنبه 6/11/90 در مرکز همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد. سه اساس این همایش سیرتطور سکولاریزم در غرب ، وضعیت ما در قبال سکولاریزم پست مدرن و نحوه مواجهه ما با سکولاریزم پست مدرن بود.

در این همایش مطرح شد که آیا سکولاریزم مربوط به دوره های اخیر است ؟ و برخی منشا آنرا از هبوط حضرت آدم از بهشت می دانند.

به گزارش خبرگزاری دلدار فاضل ارجمند دکتر شجاعی زند در ابتدای این جلسه علمی به بررسی و نقد مقاله نگاشته شده حجت الاسلام بابایی پرداختند و به رویکرد علمی این مقاله اشاره کردند . ایشان بیان کردند : در مقابل  تواضع علمی ما در مباحث علمی ، غربی ها با تبختر و غرور با علم برخورد می کنند. در مقابل اینکه ما آنها آثار علمی آنهار می خوانیم، آنها آثار علمی مارا نمی خوانند. و اگر می خوانند هم از بالا می خوانند. غربی ها در حالی که علم را با غرور می خوانند برای آن قطعیت قائل نیستند و آنرا با نسبیت می خوانند. برعکس در قم علما  همه با قطعیت علمی بحث می کنند و تن به نسبیت نمی دهند و هم با تواضع مطالعه می کنند و هم آثار غربی را هم مطالعه می کنند.

دکتر شجاعی در ادامه افزودند : دو استراتژی در کارهای علمی وجود دارد یک علم برای حل مسئله  است و یکی علم برای علم . رویکرد و تلاش علمی ما دومی است.

غربی ها در سده های اخیر استراتژی اول را بکار برده اند. و قتی ما آثار غربی را بررسی می کنیم خود آن استراـژی را اخذ نمی کنیم  بلکه پکیج کاملی از آن را اخذ می کنیم. آن یک آسیب اصلی است وقتی که ما آثار غربی را که اول ساخته شده است را به مسائل جامعه خودمان ربط می دهیم. این یک آسیب جدی است.

پس از سخنرانی دکتر شجاعی ، دکتر دهدار در انتقاد از انتقادات دکتر شجاعی زند افزودند: « علم برای علم نیستو بلکه علم برای مدیریت جامعه است و عالمان و فقیهان جامعه در اعصار گذشته هم فقط بدنبال علم برای حل مسئله نبودند ، بلکه بدنبال علم برای مدیریت جامعه بودند . نمی توان غایت پدیده را در درون پدیده بجوییم بلکه باید در خارج از پدیده جستجو کرد. در تاریخ اروپا افرادی مثل هگل ، هایدگر و ... بودند که سیر تطور تاریخ غرب را شکل دادند. در تاریخ اروپا فلاسفه بیشتر تاثیرگذاربودند و برخلاف اروپا در آمریکا بیشتر تکنکیسن ها و تاکتیک ها تآثیر گذار بودند و بر فلاسفه غالب می شدند.

حجت الاسلام دهداد در ادامه افزودند : آمریکا به جای اینکه بدنبال این باشد که چرا در ایران حثقوق بشر رعایت نمی شود بدنبال این است که چرا در ایران انرژی هسته وجود دارد. و این نشان می دهد که رویکرد آمریکایی ها بیشتر تکنیکی است تا فلسفی.

در ادامه جلسه همایش حجت لاسلام حبیب الله بابایی به بررسی و دفاع از مقاله خود پیرامون چالش های نئوسکولاریزم در زیست هویت اسلامی  پرداختند. ایشان در گفتند در این مقاله تلاش بر این بوده است کخ ما به دنبال ایجاد یک سکولاریزم در جامعه خود بوده ایم و این سکولاریزم فکری نبوده بلکه در زندگی اجتماعی ما رخ داده است. و اگر ما نتوانیم آنرا کنترل کنیم درآینده ای نزدیک شاهد یک سکولارزیم فکری و سیاسی خواهیم بود و در ادامه آن یک بی بند وباری در جامعه به وجود خواهد آمد.

یک سوال در اینجا مطرح می شود : آیا سکولاریزم در غرب ماهیت جدیدی پیداکرده است؟ بنده عنوان می کنم در جامعه غرب سکولاریزم بصورت پلوراریسم درآمده که در آن دین حذف نمی شود بلکه بعنوان گزینه جدیدی در کنار ان قرار گرفته است.

سوالدومی این است که آیا شاخص های سکولاریزیم پسامدرن را می توانیم در خیابان مشاهد کنیم؟ ، ضررتاً منظور ما از خیابان همین خیابان نیست ، منظور ما جامعه است. ما شاهد یک تکثرگرایی فرهنگی در جامعه هستیم.

حجت الاسلام بابایی در ادامه در مورد سیر تطور سکولاریزم افزود سکولاریزم درغرب از آکادمی شروع نشد بلکه از جامعه شروع شد و فلاسفه آنرا مشاهد کردند . آنرا فلاسفیزه نمودند.  لوتر در دوران پس از آن اصلاحاتی آورد . شکست خوردن وعده  پیروزی در جنگ های صلیبی و شکست مسیح از صلاح الدین ایوبی یک پس زمینه فکری برای کنار رفتن دین ایجاد کرد.

یک مرحله مرحله سکولارزیم حداقلی این بود که کلیسا را رد نکرد  بلکه آنر اکنار گذاشت. در دوران هیوم دین حذف شد[و یک سکولارزیم حداکثری بوجود آمد] و در دوران پست مدرن دین دوباره برمی گردد و در کنار سکولاریزم مطرح می شود. و این دلیل بازگشت دین  در پلوراریزم است. وضعیت پلوراریزمی به چند بحث برمی گردد و آن انقلاب اطلاعاتی بود.

سخنران اصلی همایش حجت الاسلام بابایی در بخض پایانی مباحث خود به سه طبقه بندی از سکولاریزم پرداخت:

سکولاریزم استدلالی ، توحیدی و روانشناختی

ایشان یک سوال حیاتی را اضافه کردکه  آیا ما مدرنیته را تجربه می کنیم یا پست مدرنیسم را؟ آیا ما در حال تجربه یک انقلاب اطلاعاتی یا یک انقلاب مصرفی در همین جامعه خودمان هستیم؟ اگر هستیم ما نه تنها در وضعیت سکولاریزم استدلالی هستیم بلکه یک وضعیت سکولاریزم توحیدی و روانشناختی را تجربه خواهیم کرد.

ایشان تأثیر سمبل منشورالهی را بعنوان بدیل کثرات سکولاریزم را بعنوان راه حل پیشنهاد کردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد