خبرگزاری انصار المهدی

پایگاه بازار خبری تحلیلی تصویری

خبرگزاری انصار المهدی

پایگاه بازار خبری تحلیلی تصویری

پایگاههای آمریکا و متحدانش در خلیج فارس در برد موشک های ایران اس

ایران کوشیده با تقویت توانایی های جنگ نامتقارن، ضعف نظامی اش را جبران کند
 
تاریخ جدید رقابت ایران و آمریکا نشان می دهد که ایران کوشیده با تقویت توانایی های جنگ نامتقارن، بر روی شکاف موجود در توانایی های نظامی اش پل بزند. ایران پس از شکست تاکتیکی از آمریکا در خلیج فارس طی عملیات آخوندک (1988)، تمرکزش را بر بالا بردن ظرفیت جنگ نامتقارن گذاشت که بر استفاده از تسلیحات هوشمند، مین های جنگی سبک، تاکتیک های حمله چندجانبه، و سد موشکی برای مقابله با نیروی دریایی آمریکا متمرکز است. با اینکه نمی توان از این سرمایه ها برای پیروزی قاطع مقابل آمریکا و دیگر قدرت ها در مقابله ای مستقیم در خلیج فارس سود برد، باز هم سرمایه های خوبی اند که مقابله با آنها دشوار است و به ایران امکان می دهند که با هشداری اندک یا بدون هشدار، با نیروهای نظامی بزرگ تری بجنگد.

تأسیسات آمریکا و متحدانش در خلیج فارس، و بخش هایی از اروپا در محدوده برد موشک های ایران است

 
تا وقتی که نیروی نظامی معمول ایران در مقایسه با نیروی نظامی همسایگانش ضعیف تر باشد، همچنان به پیشبرد برنامه موشک های بالستیکش ادامه می دهد تا هم به عنوان سلاح ارعاب و هم وسیله حمل کلاهک هسته ای، در صورت موفقیت ایران برای ساخت سلاح هسته ای، از آن استفاده کند. با توجه به حداکثر برد موشک های بالستیک ایران، تأسیسات آمریکا در خلیج فارس، متحدان آمریکا در خلیج فارس، و بیشتر بخش های جنوب شرقی اروپا در محدوده برد موشک های ایران خواهند بود. آمریکا سلاح مشخصی برای مقابله با دیگر سرمایه های نامتقارن ایران ندارد، اما در مورد موشک ها، ابزاری (ردیابی ماهواره ای و پوشش راداری) برای ردیابی دقیق و از بین بردن موشک های ایران با استفاده از کروزرهای ضدموشک بالستیک ایجیز و سامانه های موشکی زمین به هوای MIM-104 پاتریوت در منطقه مستقر کرده دارد.
 
* همچنان که سلاح های موشکی ایران پیشرفته تر می شود، سامانه های پدافندی آمریکا قدیمی تر خواهد شد
 
سامانه رادار پدافند موشکی که قرار است آمریکا در ترکیه بسازد بر توانایی های آمریکا برای ردیابی موشک های ایرانی می افزاید. بنابراین، آمریکا برای مقابله مستقیم با موشک های ایرانی در موقعیت بهتری نسبت به ایران با توانایی های فوق الذکر است. اما همچنان که سلاح های موشکی ایران پیشرفته تر و گسترده تر می شود، سامانه های پدافندی و پاتکی آمریکا برای مقابله کارآمد با موشک های ایران پیش پاافتاده تر خواهد شد.
 
* رقابت ایران و آمریکا در منطقه همچنان ادامه خواهد یافت
 
به هر حال، تا وقتی که تنگه هرمز منطقه ای از لحاظ استراتژیکی حیاتی است و ایران به دنبال بسط نفوذش به عنوان قدرتی در منطقه است، رقابت بین ایران و آمریکا ادامه خواهد داشت. ایران مدام گام هایی برای به چالش کشیدن حضور آمریکا در خاورمیانه و کم کردن قدرتش با استفاده از تاکتیک های نامتقارن برمی دارد، پس آمریکا هم نمی تواند بی تفاوت بنشیند و با این راهبرد ایران مقابله نکند. آمریکا برای مقابله با ایران، باید برداشت ایران از رقابت نظامی و توانایی های نظامی معمول و نامتقارن این کشور را دقیقاً مورد مطالعه قرار دهد و برای مقابله با سرمایه های نامتقارن ایران در منطقه راهی پیدا کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد