خبرگزاری انصار المهدی

پایگاه بازار خبری تحلیلی تصویری

خبرگزاری انصار المهدی

پایگاه بازار خبری تحلیلی تصویری

جبهه رفتیم به خاطر چی؟

جبهه رفتیم به خاطر چی؟ امان از دست فیلمنامه نویسان ، به خاطر اینکه فیلمشان سودآور و جذاب باشد واقعیات مجاهدت و فداکاری را فدای مصلحت اندیشی مالی و سود آوری می کنند. در اخراجی ها (1) آقای ده نمکی شاهد بودیم که علت جبهه رفتن بعضی ها عشق و عاشقی است و در داستان دیگری علت جبهه رفتن بدنبال نقشه گنج و گنج هستند. با همین روند مطمئناً فیلمهای دیگری نیز ساخته می شوند ، 10 سال دیگر نسل آینده ایران درباره سلحشوران دفاع مقدس چه می اندیشند؟ آنها با استناد به همین فیلمها ارزشهای انقلاب اسلامی را به زیر سوال می برند! از یک طرف محصولات سینمایی منتشر می شود که ناموس پرستی را زیر سوال می برد[پوپک و مش ماشاالله]، از یک طرف یکی هم پیدا می شود چندین سال زحمت می کشد با یک کار تحقیقا ت تاریخی گسترده مختارنامه را می سازد، بگذریم از اینکه بعضی ها کلاً تماشای فیلم را حرام اعلام کردند(مولوی گل محمد)، البته از ایشان انتظار دیگری نبود، خیلی ها از قشر فهمیده و آکادمیک نیز به مزاجشان خوش نمی آید، تطبیقی بودن حوادث دوران مختار و حوادث دوران 30 ساله انقلاب اسلامی گویا این برادران ما را عصبانی کرده است. شاید چهره خود را در آئینه تلوزیون دیده اند. ما برای احیای دین قیام کردیم، برای امنیت مسلمین دفاع کردیم، و همه اینها برای رضای خداست. صحنه های سریال "مختارنامه" انسان را به فیلم های دفاع مقدس خودمان می اندازد، در صحنه بعد از زخمی شدن کیسان ابوعمره ، لشگر دشمن با نیزه های تیز که به سینه ایرانیان نیمه جان فرو می کردند آنها را به اصطلاح خلاص می کردند، دقیقاً به یاد صحنه ای از فیلم "سفر به چزابه" افتادم که عراقی ها از فاصله نزدیک تیر خلاص به بدنهای نیمه جان شهدا شلیک می کردند. مسئله دیگر تبدیل سریالهابه فیلم سینمایی است. بطور مثال همین فیلم سفر به چزابه که صورت یک سریال شبهای پنجشنبه از تلوزیون پخش می شد و ساعت آن طوری بود که با مجموعه روایت فتح شهید آوینی هم نوایی داشت. یعنی آدم را توی حس و حال روایت فتح می برد. سریالی کمی پر از فلش بک، ده سال پس از جنگ را نشان می دهد ؛ چند عکاس و خبرنگار زمان جنگ و با چند نفر جوان دیگر سوار اتوبوس می شوند و به سمت چزابه و مناطق عملیاتی می روند و توی راه به یاد خاطراتشان در زمان حضورشان در جبهه ها می افتند، اما ، در فیلم سینمایی که از قیچی کردن سریال ساخته شده علی الاجبار بسیاری از سکانس های فیلم حذف شده تا یک فیلم یک و نیم ساعته باقی بماند. طوری که داستان فیلم بکلی تغییر کرد؛ در فیلم اصلی شخصیت های فیلم مشتاقانه به سمت چزابه می روند ، اما در فیلم جدید شخصیت های داستان مرتب در حال عقب نشینی و بازگشت هستند و صحنه ای که سربازان ارتش ایران در حالی که پشت به دشمن در حال دویدن هستند به شهادت می رسند گویا این فیلم جدید بیشتر فرار از چزابه است تا اینکه سفر به چزابه باشد، و از آن همه رشادت ها و داستان پردازی های ایثارگرانه فیلم اصلی هیچ اثری نیست. حال افرادی که مسؤل این تقلب و فریب و تغییر فیلم هستند چه جوابی دارند؟ آقایانی که این همه از سکانسهای فیلم را بدلایل واحی حذف کردید، خب این صحنه شهادت در حین فرار را نیز حذف می کردید. موضوع اصلی این است که این فیلم مختار را نیز با دقت ببینید و در حافظه بسپارید ، چون نسخه سینمایی آن که می آید بسیاری از صحنه های خاص ایثارگرایانه و ولایتمدارانه آنرا حذف می کنند و تا بخواهید از صحنه های خیانت و فرار و تبعیض و فریب و تفرقه در آن باقی می گذارند.

سفر به چزابه موسیقی متن فیلم سفر به چزابه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد